DON GIOVANNI / WOLFGANG AMADEUS MOZART

  • Muzyka
  • Opera i balet
  • 39
  • (0)0 głosów

UWAGA! Spektakl dla widzów dorosłych!!!

W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.

34. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Wolfgang Amadeusz Mozart

Don Giovanni

REKLAMA – WIĘCEJ PONIŻEJ

Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni

Opera w dwóch aktach, recytatywy w języku polskim w przekładzie Stanisława Barańczaka

Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart

Libretto | Lorenzo da Ponte

Premiera | 29 maja 2021 r.

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne | Tadeusz Kozłowski

REKLAMA – WIĘCEJ PONIŻEJ

Inscenizacja i reżyseria | Michał Znaniecki

Scenografia | Rafał Olbiński, Luigi Scoglio

Kostiumy | Michał Znaniecki

Choreografia | Inga Pilchowska

Reżyseria światła | Dawid Karolak

Multimedia | Karolina Jacewicz

Obsada

Don Giovanni | Łukasz Klimczak

Leporello | Adam Zaremba

REKLAMA – WIĘCEJ PONIŻEJ

Donna Anna | Ewa Tracz

Donna Elwira | Natalia Rubiś

Zerlina | Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska

Don Ottavio | Aleksander Kunach

Masetto | Bartłomiej Kłos

Commendatore | Remigiusz Łukomski

Tancerze

Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Karolina Banaszek,

Zyta Bujacz-Dziel, Joanna Kierzkowska, Natalia Jóźwiak

REKLAMA – WIĘCEJ PONIŻEJ

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej

Kierownik Zespołu Wokalnego | Krzysztof Kusiel-Moroz

Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)

Dyrygent | Benjamin Bayl

Czas trwania

akt I | 95 min, przerwa | 20 min, akt II | 80 min

REKLAMA – WIĘCEJ PONIŻEJ

Muzyki „Don Giovanniego” nie można zapomnieć. Od pierwszej chwili, od groźnego uderzenia andante w d-moll (uwertura), i dalej tanecznego allegro D-dur, i dalej… Idealny początek dramma giocoso, wesołego dramatu (!), z którego nikt jak on, Mozart, nie wycisnął pełni. Tak genialnej i doskonałej. Pełno tu tajemnic i pytań. Do czego tak naprawdę doszło między Donną Anną a Don Giovannim? Czy Anna, Don Ottavio (a także Donna Elwira), są w stanie zabić? Czy rzeczywiście w katalogu kochanka znajdziemy 2065 imion, nazwisk, adresów? Dlaczego Zerlina prosi Masetta, żeby ją bił? Kim jest pokojówka Elwiry? Jaką rolę w tym wszystkim pełni Leporello (narrator, przyjaciel, maska, alter ego, lustro)? I po ludzku: czym jest miłość („Don Juan zabija miłość” – pisał Shaw), wolność („Viva la liberta”), śmierć?

I najważniejsze: kim jest Don Giovanni? Albo raczej: kim jest Komandor? Mnożenie pytań. Pisał Michał Bristiger: „Zostało popełnione zabójstwo (nowy to w historii opery moment dramaturgiczny!). A jest to wydarzenie »graniczne«, to znaczy zawiera w sobie absolutną nieodwołalność. Opera opowiada o tej nieodwołalności, o nieuchronności objęcia Don Giovanniego przez siłę spoza codziennego świata, bez względu na to, w jaki sposób zwiąże się ona z karą”. A więc zabójstwo, zbrodnia, nieuchronność, kara. Może potępienie, piekło. Oto nowy początek dramma giocoso, komedii ludzkiej, w której nie ma się z czego śmiać.

Mnie się to przedstawienie podoba. Jest ono czymś więcej niż najnowszą premierą w teatrze.

To wydarzenie!W projekcjach autorstwa Rafała Olbińskiego buzują emocje i podświadomość tytułowego bohatera.

Alina Ert-Eberdt – Segregatory

Opera „Don Giovanni” w inscenizacji Michała Znanieckiego przeznaczona jest według mnie do wielorazowego oglądania i słuchania, by móc ją smakować i w pełni delektować się nią. (…) scenografia wabi i nęci, by przez ażurowe prześwity podpatrywać, odgadywać, domyślać się. I tu przyznać muszę, że wielokrotnie przyłapałam się na zapatrzeniu. Często ilość bodźców, które przyjmowałam, wywoływała u mnie wielkie „wow”. Nieduża przestrzeń Opery Kameralnej stawała się w inscenizacji Znanieckiego swoistym „silva rerum”. Działo się na proscenium, scenie, w głębi sceny, w bocznych scenkach prosceniowych. Dopiero po chwili skonstatowałam z żalem, że zatrzymanie się na sześćset ósmym szczególe wytrąca moją uważność muzyczną.

Monika Jazownik – Presto

Najlepszych solistów sprowadzono z różnych stron kraju, także dyrygenta, aby nie ucierpiał najważniejszy element – muzyka Mozarta

Bronisław Tumiłowicz – Przegląd

REKLAMA – WIĘCEJ PONIŻEJ
Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.
We use cookies and similar technologies on our website to enhance your experience and personalize content and ads. By continuing to use our website/app, you consent to the use of these technologies and the processing of your personal data for personalized and non-personalized advertising. By clicking 'Accept', you consent to the use of cookies and the processing of your data as described above.