31.05.2025, godz. 19.00, kościół Św. Trójcy

+ Cornetto I (premiera i debiut)

Wykonawcy:

Tobias Lindner (Niemcy) – organy

Frithjof Smith (Niemcy/Szwajcaria) – cynk

Cynk to instrument, który w XVI i XVII wieku cieszył się dużą popularnością, a jego obecność na festiwalu ORGANy PLUS+® 2025 nie jest przypadkowa. Na manierystycznej szafie organowej w kościele Św. Trójcy w Gdańsku znajduje się malarskie przedstawienie anioła i płaskorzeźba diabła grających na tym instrumencie. W tegorocznej edycji festiwalu będziemy mieli okazję przekonać się podczas dwóch koncertów, czy cynk jest instrumentem anielskim, czy diabelskim.

Pierwszy z nich, czwarty koncert festiwalu, odbędzie się w sobotę, 31 maja, o godz. 19:00 w franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku. Koncert + Cornetto I to występ duetu Tobias Lindner (organy) i Frithjof Smith (cynk), którzy obaj od lat wykładają w słynnej szkole muzyki Schola Cantorum Basiliensis. Artyści zaprezentują premierowy program, który obejmuje kompozycje włoskich twórców działających na północ od Alp, w tym utwory Tarquinio Meruli, który dotarł aż do Polski. To będzie wyjątkowa podróż muzyczna w słonecznym stylu, pełna fascynujących brzmień.

Program:

Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

Toccata per violino e spinettino ze zbioru „Il primo libro delle canzoni... ”

Gioseffo Guami (1542–1611)

L’accorta ze zbioru „Canzonette alla francese”

Tarquinio Merula (ca. 1590–1665)

Toccata del secondo tono ze zbioru „Lübbenau-Manuskript”

Biagio Marini (1594–1663)

Sonata per l'Organo e Violino o Cornetto ze zbioru „Sonate, symphoniae, canzoni... ” op. 8. Venezia 1629

Tarquinio Merula

Capriccio cromatico

Giovanni Paolo Cima (ca. 1570–1630)

Sonata per Cornetto e Trombone, over Violino ò Violone ze zbioru „Concerti ecclesiastici …” Mailand 1610

Igantio Donati (ca. 1575–1638)

Paratum cor meum ze zbioru „Il secondo libro de motetti a voce sola” Venedig 1636

Heinrich Scheidemann (ca. 1595–1663)

– fantazja chorałowa Allein zu Dir, Herr Jesu Christ z Tabulatury Pelplińskiej

Giovanni Battista Bovicelli (ca. 1550–po 1594)

Io son ferito lasso ze zbioru „Diminution eines Madrigals von Giovanni Pierluigi da Palestrina Regole, passaggi di musica... ” Venedig 1594

Alessandro Poglietti (zm. 1683)

Toccata fatta sopra l’Assedio

Capricietto sopra il cucu ze zbioru “Codex E.B. anno 1668”

Pietro Baldassare (1690–1768)

Sonata per il Cornetto A-Wn ms 97a,b

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.