Program

Richard Wagner

Szmer lasu z II aktu opery Zygfryd

Ralph Vaugh Williams

The Lark Ascending

Francis Poulenc

Suita z Les Animaux modèles op. 111

Dyrygent

Nicolas Ellis

Wykonawcy

NOSPR

Piotr Tarcholik – skrzypce

Zygfryd przybywa do jaskini smoka Fafnera i czeka na bestię. Ale to nie ona jest tematem jego rozważań, gdy odpoczywa pod lipą. Szum drzew, śpiew ptaków, powiew łagodnego wiatru – o tym opowiada Szmer lasu i Wagner nie potrzebuje słów, żeby odmalować (własne nomen omen) libretto. Odmienna to kompozytorska wizja od tej, którą przedstawił w Walkirii, ale i cały Pierścień Nibelunga pełen jest artystycznych sprzeczności.

Znalazła ta przyrodnicza koncepcja kontynuatora w osobie Ralpha Vaughana Williamsa, Brytyjczyka pojmującego muzykę z jednej strony filozoficznie, z drugiej – jako rdzenny głos wyspiarskiego ludu. Skrzypce odgrywają w tej myśli rolę niepoślednią – to „muzyczny wybawca” od ćwiczeń na fortepianie, do których zmuszano kompozytora za młodu. Słychać tę wiolinistyczną miłość w ptasim poemacie The Lark Ascending inspirowanym poezją George’a Mereditha o tym samym tytule. Brytyjska odsłona kontemplacji muzycznej ma zaskakująco wiele wspólnego z niemiecką.

A co na to Francja? Po dziewiętnastowiecznym Zygfrydzie i młodszym o pół wieku Skowronku brzmi nad wyraz łagodnie, chociaż suita z baletu Les Animaux modèles op. 111 Francisa Poulenca to lata wojenne (1940–1943), a jej bohaterami są m.in. lew, niedźwiedź i śmierć. Muzycznie wyrafinowana interpretacja bajek Jeana de la Fontaine’a inspirowana malarstwem braci Le Nain.

Maria Wilczek-Krupa

Czas trwania koncertu: ok. 70 minut

Nie ponosimy odpowiedzialności za zmiany w programie ani za opisy sporządzone na podstawie informacji zebranych z ogólnodostępnych źródeł. Zalecamy, aby wszystkie warunki, ceny, program oraz szczegóły dotyczące przebiegu wydarzenia weryfikować bezpośrednio u organizatorów.